MONTAJUL PAVAJELOR ȘI AL BORDURILOR
Pentru a realiza un montaj de calitate și durabil trebuie respectate câteva etape esențiale, unele chiar înainte de achiziționarea pavajelor. În primul rând, se stabilește configurația și destinația suprafeței ce urmează a fi pavată. În funcție de acest lucru se calculează grosimea pavajelor, necesarul de bordură, rigolă și alte accesorii. Schița terenului, cu zonele de pavat marcate, ne ajută să calculăm necesarul de decopertare și umplere a terenului, precum și cantitatea de pavaj. Mai întâi se calculează aria suprafeței pavate. Apoi, se calculează volumul materiei prime, prin înmulțirea ariei suprafeței de pavat cu H – grosimea fundației de suport.
Necesar materiale: ciocan de cauciuc, sfoară pentru contrucții, ruletă, roabă, lopată, nivelă, țevi cu diametrul de 3-6 mm, mătură, placă vibrantă cu talpă de cauciuc, ghilotină pentru tăierea pavajelor.
ETAPE DE MONTAJ:
- Delimitarea suprafeței de pavat
- Decopertarea și pregătirea solului
- Realizarea și compactarea fundației de bază
- Montarea bordurilor
- Tăierea marginilor
- Umplerea rosturilor
1. Delimitarea suprafeței de pavat
În etapa aceasta se măsoară și se delimitează suprafața de pavat.
2. Decopertarea și pregătirea solului
Zona ce urmează a fi pavată se decopertează prin îndepărtarea stratului de pământ pe o grosime de aproximativ 10-35 cm. Solul se curăță de rădăcini și buruieni. Golurile se vor umple cu pietriș sau balast și se vor compacta.
Dacă suprafața este plată se va face o mică pantă pentru a se asigura drenarea solului.
În cazul suprafețelor industriale sau a zonelor cu trafic greu grosimea stratului de pământ decopertat se va stabili în funcție de natura terenului.
Pentru a îmbunătăți capacitatea de rezistență a solului și a preveni pătrunderea stratului de pietriș în sol se poate aplica o folie geotextilă înaintea umpluturii.
La unele lucrări în jurul casei, în funcție de natura terenului, se poate renunța la decopertare și se poate trece la etapa următoare.
3. Realizarea și compactarea fundației de bază
Peste suprafața de pământ decopertată și bine compactată se toarnă un strat de balast sau pietriș cu grosimea potrivită tipului de trafic al zonei pavate. Stratul de bază va avea următoarele grosimi, în funcție de intensitatea traficului:
- Pentru trafic pietonal: strat din balast compactat cu grosime de 10-15 cm;
- Pentru trafic auto ușor: strat din balast compactat cu grosimea de 20-25 cm;
- Pentru trafic auto mediu: strat de balast compactat cu grosimea de 30-40 cm;
- Pentru trafic auto greu: strat din balast compactat cu grosimea mai mare de 40 cm și un strat de pietriș compactat cu grosimea de 15 cm.
Balastul se întinde pe toată suprafața ce urmează să fie pavată și se nivelează.
Trebuie să se asigure neapărat o pantă de scurgere a apei (minim 0,5 % pantă longitudinal și minim 2,5% pantă transversală). Diferența de nivel se măsoară cu ajutorul a două țevi care se introduc în stratul de balast. Țevile asigură un suport pentru rigla de nivelare. O trasare corespunzătoare, cu pante de scurgere a apei și o compactare corectă a fundației de bază, reprezintă cheia unei lucrări de calitate.
Straturile se compactează succesiv cu o placă vibratoare (130-500 kg în serviciu) sau cu un cilindru vibrocompactor, în funcție de grosimea lor.
Alegerea tipului de fundație pentru pavaj este strâns legată de tipul de trafic al suprafeței ce urmează să fie pavată. Pentru o curte în care nu vom avea un trafic mare se recomandă un strat de bază flexibil din pietriș. În schimb, pentru o suprafață supusă unui trafic intens, se recomandă un strat de bază din beton.
4. Montarea bordurilor
Montajul bordurilor se face în funcție de tipul fundației. Astfel vom avea două variante de montaj:
A. Dacă stratul de bază este din beton, atunci acesta reprezintă și baza fundației pentru borduri. În acest caz, cu ajutorul unor bare de oțel și a unei sfori se trasează, în primul rând, conturul suprafeței unde se va turna betonul pentru prinderea bordurilor. Apoi, se toarnă un strat de șapă sau mortar de 2,5 cm în care se încastrează bordurile și se aliniază cu ajutorul unui ciocan de cauciuc. Grosimea stratului de șapă variază între 50-100 cm în funcție de tipul și dimensiunea bordurilor. Pentru fixarea cât mai eficientă a bordurilor se mai adaugă mortar.
B. În cazul în care avem o fundație din balast sau pietriș, în primul rând, se trasează șanțul pentru fundația bordurilor, cu ajutorul țărușilor și a sforii. Apoi se sapă o fundație cu adâncimea de 10-15 cm și se toarnă beton până la nivelul stratului de bază. Lățimea acestuia trebuie să fie cu cel puțin 10 cm mai mare decât lățimea bordurii, pentru a se putea încastra. Bordurile se montează ca și în prima variantă de lucru, prin încastrare în beton cu ajutorul ciocanului de cauciuc.
Important:
- Bordura trebuie să fie încastrată în beton cu cel putin ½ din înălțime, astfel încât să reziste presiunii dinspre zona pavată;
- Betonul pentru montarea bordurilor trebuie să fie de clasa C30/37;
- Bordurile se pot monta fără rosturi sau cu rosturi de aproximativ 8-10 mm care se vor umple cu mortar. Dacă se montează fără rosturi, e recomandabil să se lase niște rosturi de dilatare de 10-15 cm la fiecare 15 m;
- Bordurile pot fi montate și cu rosturi neumplute de 2-3 mm.
5. Așezarea și nivelarea patului de nisip
În această etapă, peste fundația de bază se toarnă un pat de nisip uscat (granulație de 0-4 mm), gros de 4-6 cm. Nisipul se nivelează cu ajutorul unor țevi cu diametrul de 3-6 mm și a unui dreptar din aluminiu, apoi se compactează cu placa vibratoare. Se creează o pantă de scurgere de minim1%. Compactarea se face treptat prin adăugare de nisip. Stratul de nisip trebuie să fie perfect neted.
Unii montatori optează în această etapă pentru montajul pe pat de mărgăritar sau piatră concasată cu granulație 8-16 mm. Este o soluție mai greu de aplicat, dar oferă pavajului o stabilitate mai mare în timp.
Important
- Nu se va călca pe nisipul pregătit pentru montaj;
- E bine de retinut că la final, prin compactare, înălțimea pavajului va scădea în jur de 20 mm. Această informație e importantă pentru calculul final al înălțimii suprafeței.
6. Montarea pavajelor
Montarea pavelelor trebuie să înceapă din cel mai adânc colț cu unghi drept al terenului. Piesele de pavaj se așează una lângă alta pe stratul de nisip, conform înălțimii, unghiului și liniei de față și se bat ușor cu un ciocan de cauciuc. E foarte important ca primul rând de pavele să fie montat în unghi drept față de borduri pentru a se evita cât mai puțin tăierea pavelelor la final. După asamblarea primelor dale se verifică înclinarea planului terenului pentru a se asigura drenajul apei.
Pavajele se montează cu un rost de cel puțin 5 mm între ele. Linia rostului se menține cu ajutorul unor șnururi întinse în paralel sau printr-o șipcă de măsurare la fiecare 2-3 m.
Important
- Întotdeauna, montajul pavajelor se face din punctul final al suprafeței deja montate;
- Se poate călca imediat pe suprafața proaspăt montată;
- Tăierea pavelelor se face cu ghilotina sau cu flexul cu disc diamantat;
- Pe tot parcursul montajului se verifică planeitatea suprafeței și panta de scurgere a apei;
7. Tăierea marginilor
După montarea tuturor dalelor, la margine vor rămane spații în urma intercalării pieselor de pavaj. Acestea trebuie umplute cu bucăți de pavaj, tăiat potrivit dimensiunii golului rămas. Modelele de pavaj se taie cu ghilotina sau cu flexul cu disc diamantat.
8. Umplerea rosturilor
După ce toate dalele au fost montate se trece la umplerea rosturilor. Astfel, pe întreaga suprafață pavată se așterne un strat subțire de nisip fin și uscat de 2-4 mm. Nisipul se mătură pe întreaga suprafață pavată până intră în rosturi. Această operație se repetă de mai multe ori timp de mai multe zile, până la umplerea integrală a rosturilor.
Important:
- Pentru pavajele mai groase de 6 cm și dimensiuni mici se poate folosi o placă compactoare. Operația de compactare prin vibrare se face doar în stare uscată;
- Rosturile trebuie întreținute periodic prin umplerea lor cu nisip și măturare.